แบบไทยๆAbove is a pictorial depiction of the vicious circle of crisis. If increased consumer spending is the hero for corporate profits, then the villain is a Crisis (e.g. The Sub-Prime Crisis in 2008) which leads to reduction in the spending. A crisis creates an environment where we don’t feel like going overboard with our spending.
We tend to postpone our big purchases like house, car etc. In fact if things start getting worse, we even start cutting back on things like movies, restaurants etc.
The reduced consumer spending leads to lower demand situation. The producers respond by cutting down on the production, thus we ultimately see poor financial results from corporates. More often than not poor financial results lead to depleted stock prices. Now if the production, sales & profits are down then the companies increasingly resort to cost cutting measures like no bonuses, pay-cuts, and even laying off people. This further lowers the consumers’ confidence and the whole circle repeats again.
1. จาก Mkt Cap 9ล้านล้าน เดือน สิงหา มาเป็น 7ล้านล้าน ตุลา หายไป -2ล้านๆ
ใช้จ่ายก็น่า จะ ลดลง..ยกเว้น พวกที่ กำไร จาก short sell
2. ราคายาง ลง อย่างนี้ เกษตรกร ก็คง เลื่อน การ ซื้อ กระบะใหม่ มอเตอร์ไซด์ ออก ไป
3. โบนัส ต่างๆ สิ้นปี ก็ คง หดหาย
รวมๆ คือ การจับจ่าย ลดลง
เมื่อการจับจ่ายลด
ผลประกอบการก็จะลด.
ส่วนตรงกันข้าม เรียกว่า
virtuous cycle