ส่วนชาวนา เรา เป็น "price taker" "ผู้รับราคา"
..
ประเด็นนี้ น่าสนใจ..
..
นัยว่า
"Consumer Monopoly" หรือ "Market Power"
มีความเป็น "price maker" "ผู้กำหนดราคา" สูง
ส่วน "Commodities" และ "Perfect Competition" ตลาดแข่งขันสมบูรณ์
มีความเป็น "price taker" สูง
เลยมาทบทวน value way..
เกี่ยวกับ
ablility to raise price..
ธุรกิจไทยๆhttp://theinvestmentsblog.blogspot.com/ ... iness.html
Buffett: The Test of a Good Business
Some excerpts from a lecture* given by Warren Buffett to Notre Dame faculty, MBA students, and undergraduates in 1991.
In the lecture, Buffett says that one way to test the quality of a business is by asking the following question:
"How long does the management have to think before they decide to raise prices?"
If the answer is "not long" then you've probably got a pretty good business. More from the lecture:
You're looking at marvelous business when you look in the mirror and say
"mirror, mirror on the wall, how much should I charge for Coke this fall?"
[And the mirror replies, "More."] That's a great business.
When you say, like we used to in the textile business, when you get down on your knees... [and say] "just another half cent a yard." Then you get up and they say "We won't pay it."
It's just night and day. I mean, if you walk into a drugstore, and you say "I'd like a Hershey bar" and the man says "I don't have any Hershey bars, but I've got this unmarked chocolate bar, and it's a nickel cheaper than a Hershey bar" you just go across the street and buy a Hershey bar. That is a good business.
The ability to raise prices – the ability to differentiate yourself in a real way, and a real way means you can charge a different price – that makes a great business.
อันไหนเอา ต.ย นอกตลาดก่อน จะได้ไม่ ชี้นำ
ถ้าพรุ่งนี้ ขึ้น ราคา 20% เช่น จาก 8 เป็น 10 บาท คนก็ยังซื้อๆๆๆ
หรือ สินค้าประเภทไหน
เช่น บุหรี่ ขึ้นไปเถิด เหล้าขึ้น ไป คนก็ ยัง ซื้อ..
และประเภทไหน
ถ้าคู่แข่ง ต่ำกว่า 1% ก็ไปซื้อคู่แข่งเลย ไม่มีหรอก loyalty..
???