กรณีศึกษา
มุมคิดที่ 3 SLC
คุณรู้จัก CNN, CNBC หรือ NHK บ้างไหม?
Brand เหล่านั้น มี Value มากมายมหาศาลแค่ไหน?
แล้วในเมืองไทยหล่ะ ใครจะมีโอกาสก้าวไปถึงจัดเหล่านั้นบ้าง?
Springnews TV กับสโลแกนที่ว่า "ทันเหตุการณ์ เห็นอนาคต"
ที่
http://www.springnewstv.tv/index.html
สปริง นิวส์ ได้แสดงให้เห็นความเป็นสุดยอดนวัตกรรมสื่อโทรทัศน์นำสมัย เพื่อให้ผู้ร่วมงานได้สัมผัส อาทิ การรายงานสดภาคสนามด้วยระบบสื่อสารยุคใหม่ Mobile NGN (Next Generation Network) เต็มรูปแบบแห่งแรกในเมืองไทยทั้ง 3G CDMA Pre-Wi-Max และ MSB (Micro Satellite Broadband) พร้อมภาพข่าวพิเศษด้วยอากาศยานไร้นักบิน (Unman Aircraft Vehicle)
สปริงนิวส์ เป็นช่องข่าวเดียวที่มี "ปรอท" แสดงความรุนแรง ในช่วงรัฐบาลใช้กำลังปราบปรามคนเสื้อแดง
สปริงนิวส์ เป็นช่องข่าวเดียวที่มี "เกจวัดความรุนแรง" ของสถานการณ์โรงไฟฟ้านิวเคลีย์ที่ญี่ปุ่น (ปัจจุบันอยู่ระดับ 5)
Spring News ตั้งเป้าเป็นผู้นำสถานีข่าวโทรทัศน์ดาวเทียม ขณะที่ปัจจุบันเรทติ้งติดลม มีผู้ชมสูงสุดเป็นอันดับ 3
สำหรับผมแล้ว มันฟังดูน่าสนใจไม่ใช่เล่นเลยทีเดียว
กับ Brand น้องให่ ที่เริ่มติดตลาดบ้างแล้วแบบนี้
สุดท้ายลองมาอ่านข่าวความเชื่อมโยงระหว่าง SLC กับ สปริงนิวส์ ดังนี้ครับ...
SLC expects profit by 2013 with Spring News cable TV
Published: 8/03/2011 at 12:00 AM
Newspaper section: Business
Solution Corner (1998) Plc (SLC) hopes to return to the black by 2013 after its Spring Corporation, the operator of Spring News cable TV, breaks even and generates profits to support the parent's bottom line.
The MAI-listed software solutions company posted a net loss of 145 million baht on revenue of 107 million in 2010, against a net loss of 28 million baht on revenue of 45 million baht in 2009.
Last year's loss stemmed from the company's 100-million-baht investment in the Spring News cable-TV station.
"We'll still see some losses in the next couple of years, but these will gradually decrease. Spring News will break even this year and start contributing profits to SLC in the next three years," said Thanapan Vongchinsri, SLC's managing director.
He said SLC itself may enjoy a net profit this year, as it will secure new software solutions contracts worth a combined 500-600 million baht.
Revenue from these will be booked from this year on, while SLC's present backlog is worth 50 million baht.
"The news station is a long-term investment. Realising a profit on it within three years is very fast compared with other TV operators, but we can do it thanks to our software and know-how," he said.
Normally, it takes a billion baht to set up a news station, but Spring News required only 100 million - 60 million for equipment and the rest for human resources.
For example, Spring News uses third-generation technology for real-time video news transfers from the field to the station. This is much cheaper than using outside broadcasting vans, which costs more than 10 million baht each.
As well, SLC will kick off a wireless mesh network (WMN) in the second quarter, using Spring News to test it.
A WMN is a communications network made up of radio nodes organised in a mesh topology and consisting of mesh clients, mesh routers and gateways. SLC will set it up in Government House.
Chutchai Tawandharong, the chief executive of Spring News, said the station started selling ad slots in January. Ad revenue was 5 million baht last month, but 10 million is the break even point.
"I think Spring News will generate revenue of more than 50 million baht for SLC this year. We aim to become a top news channel, up there with Nation TV, within the next six months," he said.
PSI Holding ranks Spring News ninth out of 90 channels on its satellite broadcasting network in terms of popularity.
ผมเป็นคนชอบบริษัทฯที่มี Brand ครับ
Brand คือ Value ที่สำคัญของบริษัทฯ และจะทำให้บริษัทฯสามารถอยู่ได้อย่างมั่นคงในระยะยาว
Spring News จึงเข้ามาอยู่ในความสนใจของผม
แต่ผมช้าไปนิดนึงครับ
ด้วยราคาวันนี้ ถ้าซื้อวันนี้ เราจะไม่ได้รับสิทธิท์ซื้อหุ้นเพิ่มทุนในราคาถูกกว่าตลาด
รวมทั้ง ไม่ได้สิทธิ์ในการรับ Warrant ฟีอีกด้วย
อีกทั้ง ความยังไม่ชัดเจนในอีกหลายๆประเด็น
รวมทั้งในขั้นเริ่มต้น ต้องใช้เงินลงทุนสูงมาก ในขณะที่รายรับยังอาจจะยังน้อยอยู่
บริษัทฯอาจจะต้องพบการขาดทุนไปอีกเกือบ 10 ไตรมาสติดต่อกัน
รวมทั้งบริษัทฯนี้ ก็เคยเกี่ยวกันกับ พี่ ฉ. ซะด้วยซินะครับ
จึงทำให้ผม Pending เอาไว้เหมือนเดิม
แต่ที่แน่ๆ Brand นี้ มันยังทำให้ผมประทับใจอยู่เล็กๆนะเนี๊ยะ
ผมก็คงเฝ้าดูเป็นกรณีศึกษาเฉยๆเช่นเดิมอ่ะนะขอรับ
(^_^)
ปล.
ผมเดาว่า ไม่น่าจะตรงกับ K.kabu นะครับ
ถ้าคุณ kabu มีมุมมองจะแชร์ ก็ยินดีนะครับ
ขอพูดเป็นครั้งสุดท้าย ว่า...
ทั้ง 3 บริษัทฯที่ได้เล่าสู่กันฟังนี้ ผมไม่มีหุ้นเค้านะครับ!!!
แค่มาเล่า แค่มาคุย แค่มาแชร์มุมมองกันเท่านั้นเองนะครับ
ผมมองว่า ทั้ง 3 บริษัทฯ ยังเสี่ยงเกินไปอยู่นะครับ
แต่ผมอาจจะมองผิดก็ได้นะครับ
(^_^)